Het anderhalve meter kantoor onder de loep

Het anderhalvemeter kantoor

Bij OfficeMania hebben we het er al eerder over gehad. Hoewel we nog steeds veel thuiswerken, merken we dat veel mensen toch zoetjes aan hun rentree naar kantoor maken. Inmiddels is het kantoorgebruik door de maatregelen rondom het Corona-virus veranderd. Ook op kantoor zullen we anderhalve meter afstand moeten houden van elkaar. Hoe kun je nu het beste omgaan met die kantoorruimte? We nemen het ‘anderhalve meter kantoor’ onder de loep.

De kantoorruimte volgens Corona-voorschriften indelen

Als kantoorinrichter is OfficeMania continu bezig met het praktisch en sfeervol inrichten van kantoren. Sinds het Corona-virus is daar een extra dimensie bijgekomen: we moeten kijken naar het veilig inrichten van kantoren om mogelijke besmetting te voorkomen. Routing binnen het kantoor, de afstand van werknemers tot elkaar en de indeling van werkplekken, vergaderruimtes en kantines moeten nader bekeken worden. Natuurlijk in functionele zin, zonder het comfort van een sfeervolle en fijne werkplek te verliezen.

Aandachtspunten

We werken daarbij nauw samen met onze leveranciers en in overeenstemming met hen zijn we tot een aantal punten gekomen die in het anderhalve meter kantoor gewijzigd en/of aangepast moeten worden. Centraal hierin staan de aandacht voor de ruimte en routing binnen het kantoor zodat iedereen veilig kan werken en bewegen.

  • Er moet een routing gemaakt worden binnen het kantoor. Looppaden met richtingaanwijzers met voldoende ruimte om mensen op anderhalve meter afstand elkaar te kunnen laten passeren.
  • Tegelijkertijd betekent dit dat er meer ruimte tussen de werkplekken moet komen om de looppaden te kunnen maken.
  • In de vergaderruimte zal er meer ruimte tussen de vergaderstoelen gemaakt moeten worden.
  • De kantine moet ook ruimer opgezet worden en eventueel werken met transparante schermen.
  • Een eventuele receptiebalie moet voorzien worden van een transparante scheidingswand.
  • Is er in jullie kantoor een ruimte voor informeel overleg? Bijvoorbeeld een zitje, een flexplek of work hub? Vergroot hierin de ruimte of hef deze mogelijkheid tijdelijk op.

Een corona-proof werkplek: indelingen

Er zijn verschillende manieren om de werkplekken op kantoor in te delen. We laten hier een aantal varianten zien:

Bij deze variant is de afstand tussen de werkenden 160 cm. Achter en naast de werkenden moet ook 150cm ruimte zijn. Daarna kan het looppad beginnen. Aangezien de meeste mensen niet continu boven hun werkblad zitten maar ook wat naar achter moeten kunnen leunen, is er uitgegaan van 180cm achter het werkblad. Het totale oppervlak dat zo ontstaat voor een vierpersoonsopstelling is 4,60x5,20m. Dit zou door middel van een carpet of een belijning op de vloer aangegeven kunnen worden. 

Een andere mogelijkheid om meer ruimte te creëren is door de werkplekken van de buitenwand af te schuiven, waardoor de werkplekken achter elkaar de ruimte kunnen houden zoals in de oorspronkelijke opstelling. Hierdoor is er dus geen extra looppad achter de medewerkers noodzakelijk. Zij kunnen direct naar links of rechts om op het gezamelijke looppad te komen. Wanneer de bekabeling vanuit de wand komt, zal er gekeken moeten worden naar het verleggen hiervan. 

Veiligheidsschermen

Het gebruik van transparante schermen tussen de werkplekken bieden ook de mogelijkheid om een scheiding tussen werknemers te creëren. Ook op bestaande tussenwanden kunnen extra transparante schermen worden geplaatst. (afbeelding werkplek met schermen)

Neem contact op met OfficeMania!

Heb je vragen over het Corona-proof inrichten van je kantoor? Neem dan contact met ons op! We denken graag met je mee.