Verslag social media event The way to Social media

The way to social media

Op 29 mei jl. waren we (Mike en Femke) aanwezig op het social media event ‘The way to social media’ van Swan Products in Nieuwkuijk. Deze dag stond in het teken van diverse workshops die toelichtten hoe social media zakelijk ingezet kan worden, om online positie in te nemen. Lees hier het verslag van deze leuke, informatieve dag.

Dat het landschap in het bedrijfsleven afgelopen jaren radicaal is veranderd, moge duidelijk zijn. De focus ligt meer op online. Online aankopen doen, online gevonden willen worden, zichtbaar zijn op Google, een goed verhaal op Facebook en prachtige foto’s op Instagram. Ook bij OfficeMania ontkomen we daar niet aan en zijn we dagelijks bezig om een goede strategie op te zetten. Een strategie om de mensen te bereiken waarvan wij denken hen tot dienst te kunnen zijn met onze producten en diensten. Daar ligt meteen onze uitdaging! Het social media event van Swan Products (een van onze leveranciers van kantoormeubilair) kwam dan ook als geroepen.

Kennis delen in een ontspannen sfeer

Bij binnenkomst in het prachtige pand in Nieuwkuijk valt meteen de ontspannen sfeer op. Er zijn diverse dealers van Swan aanwezig dus er is volop mogelijkheid tot netwerken. We worden hartelijk verwelkomt door Ramon en Robert de Jong, de eigenaren van Swan Products en worden na een kort, maar krachtig praatje naar de stijlvol ingerichte kantine geleid waar de social media dag van start zal gaan.

Dennis van der Lee, marketingmanager bij Swan, trapt af en vertelt ons meer over de aanleiding tot het organiseren van de social media dag en de inhoud van de workshops die er gegeven gaan worden. ‘Door onze kennis van de markt te delen en nauw samen te werken, willen we jullie als dealers helpen bij het innemen van positie op online gebied. Hoe zorg je er nu voor dat je in deze markt online opvalt en het onderscheid kunt gaan maken? Dat is waar we ons op deze dag mee bezig gaan houden,’ vertelt Dennis. De groep wordt vervolgens opgedeeld en verdeelt over de drie workshops die er gegeven gaan worden: ‘Het perfecte maatje’, ‘Het perfecte plaatje’ en ‘Het perfecte praatje’.

Social media workshop 1: Het perfecte maatje

De eerste workshop die we volgen is van Sharona Bolander, social media & personal branding expert. We leren dat vandaag de dag het verhaal achter een bedrijf, de ‘why’ van essentieel belang is om een goede social strategie op te zetten. We moeten onze doelgroep leren kennen: wie is de doelgroep en tegen welke uitdagingen loopt deze doelgroep aan? Hoe kunnen wij met ons verhaal ervoor zorgen dat wij deze uitdagingen kunnen aangaan? Hoe zorgen we voor consistentie in onze branding? Allemaal vragen die voldoende stof tot nadenken geven.

Social media workshop 2: Het perfecte plaatje

Maar als je dan weet wie je doelgroep is, hoe pas je daar je content dan op aan? Juist, door met aantrekkelijke ‘plaatjes’ te werken. Charlotte Grips, professioneel fotograaf, legt ons uit hoe je met de camera op je telefoon mooie product- en sfeerfoto’s kunt maken. We krijgen opdracht om in de showroom van Swan foto’s te maken en bespreken vervolgens onze resultaten. Mooie afbeeldingen op Instagram: check!

Social media workshop 3: Het perfecte praatje

Op Facebook en Instagram zijn er diverse mogelijkheden om aansprekende content te creëren. Maar wanneer gebruik je nu welk soort bericht? Instagram stories, live gaan op Facebook of swipen door een carrousel; het wordt ons allemaal uitgelegd door Daantje de Klein, expert in online communicatie bij online marketing bureau Afdeling Online.

Campagnes en Swanfluencers

Als afsluiter spreekt Imo Muller, marketing director en uitgever van onder andere de magazines Runner’s World, Men’s Health en Bicycling. Hij licht enkele grote social media campagnes toe, waarin zogenaamde runfluencers (een groep gepassioneerde Nederlandse running bloggers en vloggers) een hoofdrol spelen. Tot slot worden wij uitgedaagd om als dealer van Swan Products de uitdaging aan te gaan, om in onze eigen social media strategie een ‘Swanfluencer’ te worden!

Kortom: het was een zeer geslaagde, informatieve dag die genoeg stof tot nadenken heeft gegeven. Van praktische tips tot uitwerken van strategie: OfficeMania heeft genoeg huiswerk meegekregen! Ben je nou benieuwd wat de resultaten van ons huiswerk zijn? En hoe wij als #swanfluencer te werk gaan? Houd dan onze Facebookpagina en Instagram in de gaten!