EEN KLEURRIJK KANTOOR VOOR TOERISME VELUWE ARNHEM NIJMEGEN

In het centrum van het Gelderse dorp Elst is het kantoorpand van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen gevestigd. Bij binnenkomst in het prachtige pand valt meteen één ding op: een moderne, kleurrijke inrichting. OfficeMania heeft de restyling van het kantoor inmiddels alweer een tijd terug afgerond. We spreken Helen Lintsen, destijds projectleider en aanspreekpunt binnen Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen over de keuze voor een nieuw interieurontwerp, het verloop van het project en kleur op kantoor.


Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (voorheen RBT KAN) is verantwoordelijk voor het destinatiemanagement en de regiomarketing van de regio Veluwe Arnhem Nijmegen en werkt samen met overheden en partners in de toeristische sector om deze streek duurzaam te ontwikkelen. De organisatie zet zich in voor bezoekers die graag tijd en geld willen spenderen in deze prachtige Gelderse regio. Helen Lintsen, voormalig directiesecretaresse binnen de organisatie, heeft gedurende het project als aanspreekpunt en projectleider gefungeerd. ‘Ik ben bij het project betrokken nadat de eerste gesprekken tussen onze directie en Mike en Kim van OfficeMania waren gevoerd’ vertelt Helen.

TIJD VOOR VERNIEUWING

De aanleiding om voor een nieuw interieur te kiezen was simpel. ‘We zitten al meer dan tien jaar in dit pand en in die tijd is er eigenlijk niet veel aan gebeurd,’ vervolgt Helen. ‘Het hele interieur was simpelweg aan vervanging toe. Het was oud, muf. Zeker qua sfeer merkten we dat er een frisse wind nodig was. We hebben dan ook besloten het meteen goed aan te pakken. We vinden het bijvoorbeeld ook belangrijk dat mensen goed zitten en daarom hebben we besloten ook meteen te kiezen voor meer ergonomie en dynamisch werken op kantoor in de vorm van bijvoorbeeld zit sta werkplekken’.

Als gevolg van de nieuwe kantoorinrichting merkt Helen dat haar collega’s het ook allemaal fijn vinden een nieuwe werkplek en kleuren op de muur te hebben. ‘Het geeft veel inspiratie, rust en we hebben prettige vergaderruimtes en we kunnen mensen nu met trots ontvangen. We krijgen dan ook veel positieve reacties, ‘wow!’ geluiden en merken dat iedereen meer bereid is om zijn of haar werkplek ook netjes achter te laten. Onder de collega’s zijn vooral zit-sta werkplekken geliefd.’



EEN COMPLETE RESTYLING

Het proces begon met een gesprek tussen de directie en Mike en Kim van OfficeMania. Er werd verteld hoe het pand er op dat moment uitzag en wat er allemaal gedaan moest worden. Helen: ‘Maar we hebben juist ook aan OfficeMania gevraagd om specifiek te kijken naar de aparte ruimtes. Zijn die op de juiste wijze ingedeeld of kan dit nog beter? Zitten mensen wel op de juiste plek? Mike en Kim hebben toen een interieurplan gepresenteerd en na een aantal weken overleg en uitwisseling van ideeën heeft OfficeMania het definitieve interieurplan aan al het personeel gepresenteerd. Het leuke was dat tijdens deze presentatie ook de mogelijkheid werd geboden om de stoffen en materialen te voelen en mee te denken. Op deze manier kregen we ook in de gaten dat er veel zou gaan veranderen. Een complete re-styling van top tot teen. En eigenlijk was iedereen direct enthousiast!



MEEDENKEN MET DE PLANNING

Een strakke planning was voor Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen belangrijk, omdat iedereen tijdens de verbouwing door zou blijven werken. ‘We hebben dan ook veel overleg gehad om dit in goede banen te leiden. Door goed over en weer te communiceren bleek de ogenschijnlijk strakke planning toch helemaal volgens plan te lopen. De schilder hield bijvoorbeeld rekening met de mensen die aan het werk waren. Het schuren gebeurde dan bijvoorbeeld meer in de avonduren, zodat het personeel niet in het stof zou komen te zitten. Eigenlijk hebben we van niemand klachten gehad over overlast tijdens de werkzaamheden’, aldus Helen. 



KLEUR OP KANTOOR ALS VERLENGSTUK VAN DE BEDRIJFSIDENTITEIT

In het interieurontwerp van Kim is veel kleur gebruikt. Op de vraag hoe het personeel daarop reageerde, antwoordt Helen dat het een beetje wennen was, maar dat het vooral prachtig op elkaar afgestemd is. ‘’Dit hadden we zelf nooit kunnen bedenken. Als we zelf voor kleuren hadden moeten kiezen, speel je al gauw op safe. Toen we de gele wand in het trappenhuis zagen dachten we in eerste instantie wel even: dit is veel geel. Maar doordat deze kleur door het hele pand terugkomt, vormt het weer een geheel. Het sluit allemaal perfect op elkaar aan en voor iedereen die bij ons binnenkomt heeft het ontwerp een echt ‘wauw-effect’.’’

‘Onze organisatie staat voor vernieuwing. Het is een jong bedrijf en dat willen we in onze identiteit ook uitstralen. We zijn bezig met een omslag in onze bedrijfsstrategie en de dingen die we willen gaan doen. En dit stukje vernieuwing en vernieuwend zijn straalt nu door in ons kantoorpand. Een nieuwe naam, nieuw pand. Het ligt allemaal in elkaars verlengde,’ besluit Helen.