HYBRIDE WERKEN: HET NIEUWE NORMAAL

HYBRIDE WERKEN: HET NIEUWE NORMAAL
11/12/2023

Hybride werken is het nieuwe normaal. Het gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor werken is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Hoewel het thuiswerken over het algemeen goed bevalt, neemt de behoefte om weer naar kantoor te gaan langzamerhand toe. We kijken ernaar uit om elkaar weer live te ontmoeten. Om collega’s te zien of om even in een andere omgeving dan de thuiswerkplek te zijn. De meerderheid van de Nederlandse beroepsbevolking geeft aan ook na corona te willen blijven thuiswerken en het kantoorbezoek te beperken tot slechts een aantal keren per week. Maar welke voordelen van het thuiswerken willen we behouden? En wat betekent dat voor de kantoorruimte?

Kantoorinrichting onder de loep

Het kantoor anno 2021 lijkt in veel opzichten niet meer op het kantoor van voor de coronacrisis. Er lopen minder medewerkers rond, bedrijfskantines worden in een nieuw jasje gestoken of zijn zelfs nog dicht en veel kantoren krijgen een nieuwe inrichting. Bedrijven zijn druk bezig hun kantoor als ontmoetingsplek in te richten. En daarin moet goed gekeken worden naar de behoeftes die er onder het personeel heerst: waar de een geconcentreerd wil kunnen werken, wil de ander juist kunnen brainstormen.

Er ontstaan speciale plekken waar mensen geconcentreerd kunnen werken, plekken waar mensen kunnen samenwerken en plekken voor creatieve sessies. Er wordt afscheid genomen van de grote kantoortuinen, de standaard bureaus worden vervangen voor concentratiewerkplekken en loungeruimtes.

Wat is hybride werken?

De werkvorm waarin men deels thuiswerkt, deels op kantoor werkt. Door de coronacrisis heeft het hybride werken een vogelvlucht genomen en steeds meer mensen erkennen het profijt van deze nieuwe manier van werken. De voordelen zijn onder andere een betere werk-privé balans, een hogere productiviteit en een vermindering van het aantal files.

Voordelen Hybride werken

Voor zowel werkgevers als werknemers biedt het hybride werken kansen. Het naar eigen inzicht combineren van werk en privé wordt door veel werknemers als positief ervaren, waardoor er efficiënter gebruik gemaakt wordt van tijd. Het vervallen van reistijd door woon-werkverkeer zorgt voor een hogere productiviteit en concentratie waardoor mensen meer werkgeluk ervaren. De voordelen van hybride werken zetten we hieronder voor je op een rij:

  • Tijd besparen
  • Hogere productiviteit en betere concentratie
  • Betere werk-privé balans
  • Meer vrijheid
  • Efficiënter gebruik van Nederlandse infrastructuur
  • Betere bereikbaarheid in Nederland
  • Vermindering uitstoot CO2

Thuiswerkplek inrichten voor hybride werken

We zijn inmiddels alweer een tijdje gewend aan het thuiswerken. Door gebrek aan een goede, ergonomische werkplek zijn we er ook achter gekomen dat het werken aan de keukentafel vaak gepaard gaat met allerlei vervelende klachten zoals rug,-nek,- en schouderpijn. Tijd voor een goede thuiswerkplek dus! Dat begint bij een goed instelbare bureaustoel, een stevig bureau en voldoende afwisseling in werkhouding om beweging te stimuleren. Meer informatie over de inrichting van je thuiswerkplek? OfficeMania kan je persoonlijk adviseren over alles wat bij thuiswerken komt kijken. 

Het kantoor inrichten voor hybride werken

Voor bedrijven en organisaties die inmiddels het hybride werken hebben omarmd, is een aangename, prettige werkomgeving extra belangrijk. Het kantoorbezoek wordt door medewerkers immers beperkt tot een aantal keren per week, om collega’s te spreken of om relaties en leveranciers te ontmoeten. Plekken waar informeel overleg kan worden gepleegd, waar men in projectverband kan samenkomen en kan brainstormen of waar men juist in stilte kan werken. Het is dan ook belangrijk om ruimtes te creëren die verschillend van opzet zijn. Aankleding en sfeer zijn hierin erg belangrijk. Wees dus creatief!

Advies voor hybride werken

Hoe bereid je jouw kantoor voor op het hybride werken? Hoe creëer je nu die ideale werkomgeving waarin je tegemoet komt aan alle behoeften die er onder het personeel heersen? Met persoonlijk, deskundig advies van OfficeMania geven wij jou en jouw organisatie graag inzicht hoe je die hybride werkplek nu het beste kunt realiseren. Neem contact met ons op en maak eens een vrijblijvende kennismakingsafspraak!

NIEUWSGIERIG GEWORDEN?


Ben je nieuwsgierig naar de boeiende projecten die OfficeMania heeft gerealiseerd? We delen graag onze inspirerende verhalen en innovatieve oplossingen met je. Vul eenvoudigweg ons contactformulier in, en we zullen zo spoedig mogelijk contact met je opnemen. Of het gaat om kantoorinrichting, ergonomische meubels of speciale maatwerkprojecten, we staan klaar om jou vragen te beantwoorden.

Neem contact met ons op
Laat een vraag of opmerking achter en wij zullen hier zo spoedig mogelijk op terugkomen.